Sammen kan vi redde liv!

Vilkår og betingelser

  1. Om Medix Førstehjelp AS
  • Selskapet har sitt sete i Moss. Selskapets postadresse er Postboks 634 Høyden, 1522 Moss.
  • Selskapet er momsregistrert med organisasjonsnummer 923 019 499.
  • Ønsker du å komme i kontakt med oss kan ringe oss på vårt sentralbord 64 80 81 20, eller du sende e-post til [email protected] med ditt ærende og kontaktinformasjon så hører vi fra oss om kort tid. Du kan også benytte vår live chat eller kontaktskjema hele døgnet. 
  1. Bestilling
  • Når du har fullført bestillingen sendes ordrebekreftelse til din e-postadresse. I bekreftelsen finner du informasjon om produkt(er), pris, fakturering og leveringsadresse.
  • Hvis det er noen feil i ordrebekreftelsen skal du kontakte oss umiddelbart via e-post til [email protected].
  1. 1 Betalingsbetingelser for lokal kreditt/fakturaavtale
  • På våre egne lokale fakturaavtaler mellom Medix Førstehjelp AS og kunden, der annet ikke er avtalt særskilt i forkant, opererer vi med 10 dagers forfallsdato på faktura regnet fra fakturadato. Husk å benytte angitt KID-nummer ved betaling.
  • Noen kunder kan få forøket betalingstid på faktura, men kun etter særlig avtale om dette. 
  • Kunder som benytter betalingsvalg "Fakturaavtale" i nettbutikken, vil belastes kroner 49,- eks. mva. for kredittsjekk og kontroll. Vi forbeholder oss retten til å avvise kunder som ikke oppfyller våre krav til kredittverdighet. 
  • Ved noen tilfeller vil faktura overdras til vår partner Aprila Bank, der de vil stå for videre oppfølging av faktura. Dette fremkommer i tilfelle på din faktura. Vær oppmerksom på betalingsinformasjonen. 
  • Vi forbeholder oss salgspant i leverte varer inntil kjøpesummen med eventuelle renter og omkostninger er betalt i henhold til
    pantelovens §§3-14 - 3-22. 
  1. 2 Leasing og leieavtaler
  • Ved valg av leasingavtale som alternativ ved utsjekk, vil du som bedrift bli kontaktet for å fullføre avtalen. Leasing er tilgjengelig for alle salg over 5000,- kroner, med forbehold på unntak i noen få produktkategorier som angår rent forbruksutstyr, da f.eks kun mange kasser med isposer. Ved valg av leasing vil vi med informasjonen du har oppgitt søke om mulighet for leasing i vår portal hos vår partner GRENKE Bank. Etter søknaden er godkjent vil du få beskjed om dette, og dokumenter signeres elektronisk. Etter signering av dokumentene sendes eller leveres produktene til avtalt adresse. Videre betales avtalte månedlige avdrag i tråd med signert leasingavtale, frem til utløp av avtalen. Når det nærmer seg utløp av avtalen tar vi kontakt med deg, og kan tilby flere alternativer, fra å levere produktet tilbake eller bytte gammelt produkt mot et nytt - vi kan også tilby avtaler for utkjøp av produktet, eller videre leie der vi lokalt følger opp produktet etter avtalen. Vi anbefaler alle bedrifter som anskaffer hjertestartere og annet medisinsk utstyr og sterkt vurdere leasing. Dette gjør at produktene "aldri" rekker å bli for gamle, gå ut på dato eller forringet før de skiftes ut - noe som følges opp av oss i Medix Førstehjelp. Vi har mange mange titalls aktive leasingavtaler og erfaring med utleie av utstyr - ta kontakt med oss om det er noe du lurer på rundt leasing eller leie av utstyr. (Merk at denne teksten er ment som generell informasjon, og at vilkår etc. alltid fremgår klart på leie- eller leasingavtale som signeres av partene).  
  • Vi kan bidra med utleie av utstyr, både på lang- og korttid, videre også tilby gunstige leasingavtaler via vår partner Grenke Bank. 
  1. Levering, bestillingsvarer, fraktmetoder og fraktkostnad
  • Våre normale leveransetider er 2-7 dager. NB! Helgebestillinger sendes førstkommende mandag. Alle ordre håndteres stort sett samme, eller påfølgende dag. Er varen lagervare på lokalt lager, sendes varen som oftest samme dag som bestillingen håndteres. Man vil alltid få informasjon på e-post når bestillingen er ekspedert og sendt fra vårt lager.
  • Leveringstid og vilkår for avbestilling ved kjøp av bestillingsvarer varierer mellom de ulike produktene. Ved "noe økt leveringstid" leveres varer som oftest i løpet av 10 virkedager, for "økt leveringstid" leveres varene som oftest i løpet av 30 virkedager, for "betydelig økt leveringstid" er det ubekreftet lang ventetid, trolig på over 30 virkedager. Alle varer sendes så snart de er på lager hos oss. Vær oppmerksom på at bestillingsvarer i flere tilfeller ikke kan avbestilles eller kanselleres etter at ordre er plassert hos vår produsent eller hovedleverandør, hvilket i mange tilfeller skjer automatisk direkte etter bestilling i nettbutikken - ta derfor alltid kontakt med oss dersom du er usikker på når du kan forvente ditt produkt. Vi må ta forbehold i oppgitte leveringstider på bestillingsvarer, da dette er forhold utenfor vår kontroll, og tider som er oppgitt over er ansett som veiledende - konkret leveringstid kan i mange tilfeller fremskaffes om du som kunde tar kontakt med oss før bestilling. Oppgitt lagerstatus på bestillingsvarer speiler status oppgitt av produsent eller hovedleverandør, og avvik kan forekomme på produkter med stor etterspørsel, Bestillingsvarer kan som hovedregel ikke avbestilles.  
  • Ved forsinket leveranse, (uten at vi har opplyst om lengre leveransetid) vennligst kontakt oss på e-post: [email protected].
  • Flesteparten av våre varer er bestillingsvarer, selvom dette ikke vises på artikkelsiden.  Vår status "på lager" er veiledende og inkluderer også lagerstaus hos produsent eller hovedleverandør. Felles for disse varene er at ordren din håndteres samme dag bestillingen er mottatt, og at varen sendes ut samme dag den ankommer vårt lager. I noen tilfeller sendes varen(e) direkte til kunden fra våre hovedleverandører. Bestillingsvarer sendes som oftest ut fra vårt lager innen 4 virkedager fra bestillingen er mottatt. I noen tilfeller kan det ta lengre tid, men da vil kunden få beskjed. Bestillingsvarer er viktig for at vi skal hele tiden kunne tilby varer som har lengst mulig holdbarhet, og vi håper på forståelse for dette. Haster din ordre, anmoder vi at du kontakter oss.
  • Ordrer og forsendelser som blir forsøkt levert av valgt transportør, men som sendes i retur til vår postadresse eller lager på grunn av feil som må anses å være kundens anliggende, eller manglende henting på utleveringssted, faktureres de faktiske kostnader knyttet til vår håndtering av returen, minimum kroner 300,- eks. mva. Ny avtale om levering av varene foretas så snart som mulig etter dialog med kundeservice. 
  • Ved valg av fraktmetode "Pakke i postkassen" eller "Brevpost" vil du som mottaker av pakken være ansvarlig for pakken fra pakken er registrert levert på din adresse. Pakker som ikke passer i postkassen, vil som hovedregel leveres på døren, hengt i en pose. I noen tilfeller kan pakken leveres til nærmeste utleveringssted for henting, kunden vil da motta varsel om hvor og når pakken må hentes. 
  • Vi forbeholder oss retten til å kunne endre på kundens valgte fraktmetode etter bestilling, dersom fraktmetoden av oss anses lite hensiktsmessig eller varene må pakkes om og er av en slik karakter at de må sendes i flere forsendelser eller som stykkgods. Kunden vil i disse tilfeller få beskjed dersom det fører til endring i planlagt leveringssted, endret fraktselskap eller det genererer en merkostnad for kunden. Merkostnad vil kun speile vår faktiske utgift til frakt av varene, og kunden vil alltid måtte samtykke dersom det fører til økte kostnader til forsendelse. Vær oppmerksom på at fraktprisene som oppgis i nettbutikken gjelder per kolli som skal sendes. Vi pakker alltid om, og gjør forsendelsene så rimelige og effektive som mulig for kunden, og vi har lav terskel for å ta kontakt om det skulle være behov for avklaringer i denne forbindelse.   
  1. Priser og rabattkoder
  • Alle priser i butikken er oppgitt i NOK og inkluderer 25% moms. Visning av pris med eller uten moms kan stilles inn på toppen av siden, og over pris på produktsidene. Moms vises alltid i kassen.
  • Vi forbeholder oss retten til endre/justere priser forårsaket av prisendringer fra leverandør, feiltrykk i prislisten og feil priser på grunn av gal informasjon og menneskelige feil. Ved et slikt tilfelle vil kunden kontaktes slik at vi kommer frem til en løsning. 
  • Åpenbart feilprisede produkter, kan føre til at ordren kanselleres. 
  • Ved bruk av eksklusive rabattkoder for særlige kunder eller kundegrupper, forbeholder vi oss retten til å kansellere ordren dersom vi mistenker at kunden ikke tilfredsstiller kravene som er satt til bruk av rabattkoden. Det samme gjelder dersom en rabattkode benyttes etter en oppgitt tid. Personlige rabattkoder skal ikke deles, og produkter som kjøpes med slike rabattkoder er til personlig bruk, om ikke annet er avtalt. Misbruk av ordningen kan medføre kansellering av avtalen og tap av rabattkode og fordeler hos Medix Førstehjelp.  
  1. Angrerett
  • Når du kjøper varer på internett har du som privatkunde 14 dager angrerett som gjelder fra det tidspunktet du har mottatt vare du har bestilt.
    5.1 Når du bruker angreretten din:
  • Du må informere oss at du angrer. Beskjeden skal sendes via e-post til [email protected] I e-posten må navn, adresse, e-postadresse, ordrenummer samt hvilke produkt(er) returen gjelder for stå tydelig og klart.
  • Du bør returnere produktene til oss umiddelbart og innen angreretten går ut (innen 14 dager). Varer som ikke er sendt i retur fra kunden innen 14 dager etter mottak, vil ikke tas i mot som angrerett. 
  • Du er ansvarlig for returfrakt, levering og tilstand på produktene ved retur, produktene bør derfor sendes godt pakket inn og i originalemballasjen. Vær obs på at det foreligger unntak for enkelte produktgrupper. 
  • På refusjonsbeløpet forbeholder vi oss retten til å trekke en sum som tilsvarer verdifallet sammenlignet med den opprinnelige verdien til produktet for klart brukt eller skadet produkt.
    5.2 Angreretten gjelder ikke for:
  • - Produkter som er forseglet av helsemessige- eller hygieniske årsaker, og der forseglingen er blitt brutt av deg.
  • - Produkter av karakter forseglet lyd eller bildeopptak og hvor forseglingen er blitt brutt av deg.
  • - Skreddersydd produkt som er spesialtilpasset for deg eller som har tydelig personlig preg etter dine ønsker, herunder spesialpakkede førstehjelpsenheter til kundens behov.
  • - Tjenester som er fullført og hvor du eksplisitt har samtykket til at tjenesten blir utført uten angrerett.
  • - Produkter som er levert og hvor du ved kjøp eksplisitt har samtykket til at produktet blir levert uten angrerett - dette er beskrevet på produktets informasjonsside.
  • - Bestillingsvarer, og der det er opplyst at produktet selges uten angrerett på grunn av vilkårene i bestillingen.
  • - Varer som raskt kan bli dårligere, eksempelvis mat.
  • - Løsnummer av aviser eller magasiner.
  • - Bestillingsvarer.
  • - Medisinsk forbruksmateriell, -utstyr og førstehjelpsutstyr som selges enkeltvis og/eller i sterile forpakninger, samlet eller enkeltvis, kan ikke tas i retur. Dette omfatter også medisinske og/eller andre produkter som selges innenfor vårt segment, som ikke er forseglet, feks. ikke forseglede enkeltstående desinfeksjonsprodukter/hånddesinfeksjon, munnbind, masker, uemballerte bandasjer som selges enkeltvis, og/eller andre hygieniske produkter. En plombert førstehjelpskoffert, forseglet hjertestarter i eske, eller forseglet innholdspakke, er eksempler på produkter som kan returneres dersom forsegling ikke er brutt. Innenfor Medix Førstehjelp' handelssegment er mange av produktene omfattet av bestemmelsen der varer ikke kan tas i retur, dette av hensyn til medisinske og hygieniske årsaker og særlige krav til renhet. Er du i tvil om varen kan tas i retur på angrefrist anbefaler vi at du kontakter oss før kjøpet gjennomføres.
  • Varer på salg der holdbarhet er kort sammenliknet med nye varer og årsak til salget er kort holdbarhet.
    For mer om angrerettloven, se her.
  1. Reklamasjon og klager
  • Alle produkter inspiseres før levering. Skulle produktet allikevel være skadet eller feilaktig sendt når det ankommer påtar vi oss i samsvar med gjeldende lovverk å rette opp feilen uten omkostninger.
  • Du må alltid kontakte oss for godkjenning før du returnerer en mangelfull vare, eller foretar utbedring på egenhånd.
  • Klagen skal sendes umiddelbart etter at mangelen er oppdaget.
  • 6.1 Hvordan du går fram ved reklamasjon
  • Eventuelle feil og mangler skal alltid rapporteres til [email protected] der du oppgir navn, adresse, e-postadresse, ordrenummer og beskrivelse av feilen.
  • Hvis vi ikke klarer å rette opp feilen eller levere lignende produkt refunderer vi deg for det mangelfulle produktet i samsvar med gjeldende lovverk. Vi står for returfrakten for godkjente klager.
  • Vi forbeholder oss retten til å nekte reklamasjon hvis det viser seg at produktet ikke er skadet, er mangelfull eller lignende i samsvar med gjeldende lovverk. Ved reklamasjon følger vi norsk lov. Les mer her.
  1. Ansvarsbegrensning
  • Vi tar ikke ansvar for indirekte skader som kan oppstå p.g.a. produktet, kurset eller tjenesten.
  • Vi tar ikke ansvar for forsinkelser/feil/avbestillinger på grunn av omstendigheter utenfor selskapets kontroll (Force Majeure). Disse omstendighetene kan for eksempel være arbeidskonflikt, trafikkulykker, brann, krig, myndighetsvedtak, hjelpeplikt for helsepersonell i uforutsette situasjoner, redusert eller manglende levering fra leverandøren inn til oss, akutt sykdom m.m.
  • Videre påtas det ikke noe ansvar for endringer i produkter/produktegenskaper som er endret av respektive leverandør og/eller andre faktorer utenfor vår kontroll.
  • Særlig ved kjøp av kurs og tjenester tilstreber vi å levere best mulig service og oppfølging, og vårt fagpersonell har alltid innsjekk med kunde, eller sender en bekreftelse i forkant. I svært få situasjoner, som for eksempel ved Force Majeure eller annen akutt sykdom eller forfall hos instruktører eller øvrig personell (interne eller via tredjepart), kan avtalt tjeneste eller kurs endres og/eller avbestilles på kort varsel. I slike situasjoner vil vi alltid og så snart som mulig etter situasjonen har inntruffet, kontakte kunden for orientering, samt forsøke å finne en god løsning. Vi har som oftest flere personell og instruktører i bakhånd å spille på, men om situasjonen inntreffer tett på, underveis i, eller ved oppstart av avtalt tjeneste eller kurs, kan det være formålstjenlig og for eksempel sette nytt tidspunkt, eller finne en annen løsning. Vi begrenser derfor vårt ansvar til situasjoner som må anses å være innenfor vår rimelige kontroll. Utover dette vil vi alltid tilstrebe å finne de beste løsningene for kunden og våre partnere.
  1. Produktinformasjon
  • Vi reserverer oss for eventuelle trykkfeil i nettbutikken samt utsolgte produkter ved bestillingstidspunkt. Vi garanterer ikke at bildene gjenspeiler det nøyaktige utseendet til produktene da en viss fargeforskjell kan forekomme avhengig av skjerm, fotokvalitet og oppløsning. Vi gjør alltid vårt beste for å eksponere produktene så nøyaktig som mulig.
  1. Informasjon om informasjonskapsler (Cookies)
  • I henhold til loven om elektronisk informasjon må besøkende på et nettsted bli opplyst om at cookies brukes. Informasjonen i cookie kan brukes til å spore brukerens surfing. Cookie er en liten tekstfil som nettstedet du besøker ber om å bli lagret på datamaskinen din for å gi tilgang til forskjellige funksjoner. Du kan stille inn nettleseren din til å automatisk nekte cookies. Mer informasjon om cookies finner du her.
  1. Personopplysninger
  • Ved å handle hos Medix Førstehjelp AS godtar du vår policy for databeskyttelse og vår behandling av dine personopplysninger. Vi beskytter ditt personlige personvern og samler ikke inn mer informasjon enn nødvendig for å behandle bestillingen din. Vi vil aldri selge eller avsløre informasjonen din til tredjepart uten juridisk grunnlag.
  • Medix Førstehjelp AS er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger som du har gitt oss som kunde. Din personlige informasjon blir behandlet av oss for å kunne håndtere bestillingen din, samt de gangene du har ønsket nyhetsbrev eller kampanjetilbud og for å kunne tilpasse markedsføringen til dine individuelle behov.
  • Nedenfor er et sammendrag av hvordan vi i samsvar med personopplysningsloven (GDPR) lagrer og behandler dine data.
  • 10.1 Hva er personlig informasjon?
    Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte kan tilskrives en fysisk person.
  • 10.2 Hvilken informasjon lagrer vi?
    For å håndtere bestillingen din og svare på spørsmål relatert til bestillingen din lagrer vi for- og etternavn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og kjøpshistorikk.
  • Din informasjon lagres så lenge vi har et juridisk grunnlag for å behandle informasjonen din, f.eks. for å oppfylle avtalen mellom oss eller for å overholde en juridisk plikt i henhold til f.eks. regnskapsloven.
  • 10.3 Rettslig grunnlag
    I forbindelse med kjøp blir din personlige informasjon behandlet for å fullføre avtalen med deg.
    Markedsføring, kampanjer og lignende utsendelser gjøres med ditt samtykke.
  • 10.4 Hvilken informasjon deles og til hvilket formål?
    10.4.1 Betalingsleverandør
  • Når du kjøper, deles informasjon med betalingsleverandøren vår. Det som er lagret er fornavn, etternavn, adresse, e-postadresse og telefonnummer.
    Hvis du velger å betale med faktura, lagres personnummer også hos betalingsleverandøren. Informasjonen lagres for å gjennomføre kjøpet og for å beskytte partene mot svindel.
    Betalingsleverandører og partnere vi bruker knyttet til oppgjør og faktura er: Klarna, Stripe, Vipps, Aprila Bank, GRENKE Bank. 
  • 10.4.2 Leveringsselskap
    For å levere dine bestillinger og fullføre avtalen vår, må vi dele spesifikk informasjon med leveranseselskap. Det som deles med leveringsselskap er fornavn, etternavn og adresseinformasjon. E-postadresse og/eller mobilnummer kan også deles for varsling.
    Leveranseselskap vi jobber med er: Posten Norge, Bring, Helt Hjem, PostNord.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Hvis du har valgt å abonnere på vårt nyhetsbrev vil fornavn, etternavn og e-postadresse bli delt med vår nyhetsbrevleverandør. Dette for å holde deg oppdatert med informasjon og tilbud i markedsføringsøyemed.
    Vi bruker MailChimp for å sende ut nyhetsbrev.
  • 10.5 Innsynsretten
    Du har rett til å motta utdrag av all informasjon som er tilgjengelig om deg hos oss. Utdrag leveres elektronisk i lesbart format.
  • 10.6 Rett til rettelse
    Du har rett til å be oss oppdatere feilaktig informasjon eller komplettere mangelfull informasjon.
  • 10.7 Retten til å bli glemt
    Du kan når som helst be om sletting av din personinformasjon.
    Det er få unntak fra denne retten til å bli slettet, f.eks. om det må beholdes for at vi skal oppfylle en juridisk forpliktelse (i henhold til regnskapsloven). Vi gjør oppmerksom på at dersom man krever sletting av slik data, vil dette ha konsekvens for løpende serviceavtaler - disse vil da avsluttes uten kompensasjon. 
  • 10.8 Ansvarlig for databeskyttelse
    Medix Førstehjelp AS er ansvarlig for lagring og behandling av personopplysninger i nettbutikken og sørger for at reglene blir fulgt.
  • 10.9 Hvordan vi beskytter din personlige informasjon
    Vi bruker industristandarder som SSL/TLS og enveis hash-algoritmer for å lagre, behandle og kommunisere sensitiv informasjon som personopplysninger og passord på en sikker måte.
    Vi bruker en svensk plattform, Quickbutik, som drives av Quickbutik AB med base i Helsingborg.
  1. Endringer i de generelle vilkår og betingelser
  • Vi forbeholder oss retten til når som helst gjøre endringer i vilkårene. Endringer i vilkårene vil bli lagt ut online i nettbutikken. De endrede vilkårene anses som akseptert i forbindelse med bestillinger eller besøk på nettstedet.
  1. Tvist og valg av lov
  • Ved tilfeller tvist ikke kan løses mellom selskapet og kunden kan du som kunde henvende deg til Forbrukerrådet. For innbyggere i et annet EU/EØS-land enn Norge kan klager sendes online via Forbruker Europa sin side.
  • Ved tvist følger vi avgjørelser fra Forbrukerrådet eller korresponderende tvistemålsorgan.
  • Tvister om tolkning eller anvendelse av disse generelle vilkårene skal tolkes i samsvar med norsk rett og lov.
  • Tvisterett er Søndre Østfold Tingrett,  med tilsvarende Forliksråd i Moss.